Barancsi-Molnár Edina
A diszkalkulia sokszor párosul a diszlexiával (olvasási zavar), diszgráfiával (írászavar), és ez nálunk, kisfiunk esetében sincs másképp. Az olvasási nehézség miatt szövegértése is nehezített, ami szinte minden “tanulós” tantárgynál gondot jelent.
Arra, hogy az olvasással, írással gond van/lesz, nehezebb felfigyelni az ovis korosztálynál. Mégis érdemes résen lenni, ha a gyerekünk későn kezd el beszélni, nehezen tanul meg új szavakat, a szókincse szegényes, a mozgása sem biztos, illetve többször visszakérdez, amikor kérnek tőle valamit, vagy beszélnek hozzá.
Az iskolában már picit egyértelműbbek a jelek. Lassabban olvas, betűt téveszt, nehezen különbözteti meg a hasonló hangzású szavakat. Az olvasásnál nem érti a történetet, az összefüggéseket. Az idegen nyelv tanulása is nehézséget okozhat. Többször kell figyelmeztetni szöveg diktálásakor arra, hogy ne írja egybe a szöveget. Például ezt az egyszerű mondatot, hogy: “Süt a nap.”, gyerekem így írja, ha nem figyelmeztetem: “sütanap”. Igen, kisbetűvel kezdi és egybe ír minden szót.
Fontos tudnod szülőként, hogy mindez fejleszthető, egy jó fejlesztőpedagógus mankót ad ebben a helyzetben, alapozó mozgásterápiával, hangszeres zenetanulással, otthoni játékokkal, és sok türelemmel, dicsérettel, szeretettel segíthetünk nekik.