Ugrás a tartalomhoz

Nem megy a matek = diszkalkulia?  1. rész

Szabóné Árvai Andrea

Diszkalkuliás, ha nem megy neki a matek?

A kérdésre a válasz röviden: nem. Legalábbis legtöbbször nem. 
A mindennapokban gyakrabban használjuk a kifejezést, mint az szakmailag indokolt lenne, és szinte minden matematikával küzdő gyerekre azt mondjuk, hogy diszkalkuliás.

Fontos azonban leszögeznünk, hogy nem minden gyermek diszkalkuliás, akinek nehézségei vannak a matematikával. 

Mi is a diszkalkulia? A diszkalkulia egy súlyos tanulási zavar, ami a mentális-, és viselkedészavarok körébe tartozik (BNO-kódja is van, F81.2), és a gyerekek kb. 3%-át érinti. Ezeknek a gyerekeknek a matematikai teljesítménye jóval elmarad az életkoruk, az osztályfokuk, és az értelmi képességeik alapján elvárható szinttől, aminek a hátterében valamilyen fejlődési zavar, vagy szerzett sérülés áll. A diszkalkulia maradandó zavar. A diagnózis megállapítása szakembergárda feladata, amit a pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottsága végez.
A számolási nehézség a diszkalkuliától enyhébb tanulási elmaradás, ami megfelelő terápiával fejleszthető, a gyerekek lemaradása orvosolható.  

Ha nem diszkalkuliás a gyerekem, akkor miért küszködik mégis a matekkal? 

Ennek sok oka lehet. A feszített haladási tempótól, a nem megfelelő tanulási módszeren át az eszköz nélküli, azonnali absztrakt gondolkodást elváró matematika órákig rengeteg dolgot lehetne felsorolni. Elcsépelt dolog a házépítéshez hasonlítani a tanulást, de a matematikára különösen érvényes: ha kimaradt jó pár tégla az alapból, arra elég nehéz stabil falat, tetőt építeni. Ezért van az, hogy ha valamit nem értett meg a gyerek, de ennek ellenére továbbhaladunk, akkor a lemaradása csak egyre nő: azt látjuk harmadikos gyerekünknél, hogy nem megy az írásbeli osztás, pedig nem ott maradt le, hanem első osztályban a pótlás elsajátításánál.

Ezért elengedhetetlen, hogy az alapokat jól elsajátítsák, és csak utána haladjanak tovább, sőt, szükséges az állandó ismétlés: a tízes-húszas-százas számkörbe visszatérés még akár felsősként is.


Lehet, hogy a gyerekem diszkalkuliás, esetleg számolási nehézséggel küzd, vagy csak másféle megsegítést igényel? Hogyan tudom eldönteni, mire van szüksége? Mikor kérjük szakember segítségét?

Alább felsorolunk -a teljesség igénye nélkül – néhány jellemző tünetet, ami segíthet eldönteni, merre is induljunk, de fontos kiemelnünk, hogy ezek megléte életkorfüggő (egy elsős gyereknél nem baj, ha még kihagy néhány számot számlálásnál, de 3. osztályban már igen.)

A számolási zavart jelezhetnek a következők:

💫Tájékozódási problémák. (pl. jobb-bal irány megkülönböztetése síkban, térben, saját testen)

💫 Nagyon rövid idejű figyelem. (2-3 összeadás után már mással foglalkozik, nehezen terelhető vissza a feladathoz, a kisebb gyerek nagyon gyorsan kilép a közös játékból, színezésből, és másba kezd, amit szintén nem fejez be.)

💫 Relációkat nem különböztet meg, vagy nagyon nehéz számára (melyik lány haja hosszabb-rövidebb, melyik kutya kisebb-nagyobb, babákat nagyságuk szerint sorbarakni, stb.).

💫Saját adatait nem jegyzi meg (teljes név, életkor, lakcím házszámmal, iskolakezdésre születési dátum)

💫Számadatokat nehezen jegyez meg. (pl. a felolvasott (nem tévében nézett!!!) mesére visszakérdezve nem emlékszik hány kismalac, mennyi törpe, vagy hány fejű sárkány szerepelt benne)

💫A számot (leírva, vagy akár megnevezve) nem kapcsolja össze a mennyiséggel (pl. rakj ki 3 autót: random mennyiséget rak).

💫Mennyiségállandóságot nem ismeri fel. (Pl. ha 4 kockát kirakunk elé, megszámoljuk, majd másképpen rendezzük el, akkor újraszámolja, mert nem ismeri fel, hogy nem raktunk hozzá, nem vettünk el belőle, tehát ugyanúgy 4.)

💫Társasjátékban a dobókockán MINDIG újraszámolja a pöttyöket, (a kettőt, hármat is), egy kezén lévő ujjait szintén.

💫A korának megfelelő számkörben a bárhonnan megkezdett számsort nem tudja folytatni. (1,2,3…../15,16,17…./43,44,45….)

💫Számlálásnál kihagyott, vagy ismétlődően megjelenő számok (jellemzően kerek tízeseknél torpannak meg, hosszasan gondolkodnak, esetleg nem is tudják folytatni: 17, 18, 19….)

💫Sorrendcserék (14, 15, 16, 14, 15…). Még számlálás/számolás tanulása előtt informatív az is, amikor pl. a játékait rakjuk sorba valamilyen szabály szerint (piros, kék, piros… autó), és azt nem tudja folytatni, vagy egészen kicsiknél az öltözködésnél a ruhák sorrendje random (pl. először pulóver, utána póló).

💫Hasonlóan hangzó (1-4, 4-7), vagy vizuálisan hasonló (6-9) számokat keveri (egyszer- egyszer előfordulhat bárkivel, itt a sokszor, vagy következetesen cserélt számokra kell figyelnünk).

💫Műveletekben a tízesátlépésnél megreked. (5+3 még megy, de 5+7 már nem)

💫Szorzótábla bevésése nem sikerül.

Folytatást megtalálod a második részben! 😊