Ugrás a tartalomhoz

Nem megy a matek = diszkalkulia? 2. rész

Szabóné Árvai Andrea

Szakemberként azt vallom, (és ezzel többek véleményével szembemegyek), hogy egy első osztályos gyereket nem kell szakemberhez küldenünk csak azért, mert lassabb: “Peti már a szorzótáblát is tudja, az én gyerekem pedig még 10-es számkörben is az ujján számol!”
(Halkan jegyzem meg: De jó, hogy használja az ujjait!!!, viszont ez annyira fontos téma, hogy kivesézésére külön cikket szánunk!)

Első osztályban a gyerekek még éppen csak megmelegedtek, a napi 10 órás óvodai-otthoni játékot hirtelen átveszi a napi 8 órás iskolai elfoglaltság. Idő kell ahhoz, amíg a környezetet, a terhelést megszokják, és ami a legfontosabb: idő kell ahhoz is, hogy a rengeteg új információt feldolgozhassák, magukévá tegyék. Mindenki a saját tempójában. Ezért van az, hogy többször látjuk úgy, megtorpant a gyerekünk, nem halad, nem érti az adott témát, aztán pár hét múlva, mintha átkapcsolták volna, hibátlanul oldja meg a feladatokat: helyére kerültek a dolgok a kobakjában, és ez ennyi időt igényelt. 
Ezért elsős gyerekkel ne fussunk szakemberhez, várjunk vele 2. osztály elejéig, félévig!
Addig sok játékkal, eszközzel segítsük a tanulásban! Vigyük hintázni, futni, biciklizni, túrázni, írassuk be valamilyen számára érdekes sporttevékenységre: elképesztően hat a mozgás a matematikai képességekre!

Egy esetben viszont mindenképpen keressünk segítséget: ha azt látjuk, hogy a matek tanulásánál a gyerekünk szorong, stresszel, súlyosabb esetben fejfájásra, hányingerre, gyomorfájdalmakra panaszkodik, vagy a tünetei egyértelműen azokon a napokon jelentkeznek, amikor matek órája lenne.

Semmilyen matektudás, és eredmény nem ér annyit, hogy a gyerekünk testi, vagy mentális egészsége rámenjen!❤️ 

Ha a pedagógusok is problémát látnak, ők abban is segítenek, hogy merre induljunk el: elég az iskola fejlesztő pedógusát keresni (legtöbb esetben ezt már ők meg is tették), vagy tovább kell küldeni szakszolgálati vizsgálatra, amit szintén intéznek a gyerek pedagógusai. 

Mit tehetek szülőként, hogy javuljon a gyerekem matematikai teljesítménye?

Szülőként rengeteget tehetünk azért, hogy a gyermek matematikai teljesítménye javuljon, számolási képessége fejlődjön. Nem kell bonyolult dolgokra gondolni, de már kisgyerek kortól érdemes becsempészni néhány dolgot a mindennapokba. Nézzük, mire is gondolhatunk:


💫Szabad játék. Igen, hagyjuk játszani! Nem kell a gyerek minden percét elfoglaltsággal kitölteni, engedjük, hogy “csak úgy” el legyen, és játsszon, amit szeretne, másszon fára, mászókára, dobáljon köveket a patakba, ugráljon.
💫Meseolvasás. Az esti mese olvasása önmagában egy csoda, ne hagyjuk ki! Később a meseolvasás után átbeszélhetjük a történetet, ráerősítve a benne szereplő számokra.
💫Séta közben megfigyelés. Amíg hazafelé tartunk az óvodából, iskolából, vagy csak tekergünk egyet, használjuk ki az együtt töltött pár percet. Rengeteg matematikai dolog vesz minket körbe, irányítsuk rá a gyerek figyelmét! Nem kell nagy dolgokra gondolni: “Nézd azt a fát, milyen magas! Keressünk még magasabbat/alacsonyabbat!” “Ott repül egy légy. Mi repül tőle gyorsabban?” “Hány lépéssel érünk át az út túloldalára? Tyúklépéssel? Óriás lépéssel? Mikor léptünk nagyobbat/többet?” “Katának szülinapi bulija lesz. Tudod, hány éves? Te több vagy, vagy kevesebb?” “Hányat kell még aludni, míg a nagymamához utazunk?”
💫Társasjátékok. Bármilyen játékot játszhatunk, de különösen jó a matematikához az, ahol dobókockával kell dobnunk, és lépnünk kell a játéktáblán. 
💫Hintázás. A hinta remek eszköz, és minden játszótéren megtaláljuk. Olyan agyi területeket stimulál az előre-hátra mozgás, ami fontos a matematikai ismeretszerzésben.

💫Trambulin. A fel-le mozgás az agy ingerületátvivő területét ingerli, ezáltal a matematikai képességek is erősödnek.
💫Lovaglás. Ha választani szeretnénk gyerekünknek valamilyen délutáni elfoglaltságot, a lovaglás rendkívül jó választás. Az állat közelsége, a ritmus, a függőleges fel-le mozgás nem csak a számolási készségek, képességek megerősödését, de számos más területre is jótékony hatása van. (Pici gyerekeknél a térden lovagoltatás, a “Hóc-hóc katona” is a ritmikus fel-le mozgás fejlesztő hatása miatt ajánlott.)
💫Néptánc. Fejlesztőpedagógusként sokszor ajánlom, a zene, a ritmus, a mozgás összehangolása remek fejlesztő hatású.

💫Diszlandia. Ajánljuk magunkat szeretettel! 😊A honlapon megtalálható feladatok segítségével játékosan ismerkedhetnek a gyerekek a matematikai fogalmakkal. Engedjük őket elmerülni a kalandokban, hogy lássák, örömteli is lehet a tanulás! A kalandokat itt találod.

Ha nem sikerült a kételyeket eloszlatnunk, vagy felmerültek még megválaszolandó kérdések, mi is itt vagyunk, és segítünk, keress minket bátran! ❤️